Sinds de oprichting van de staat Israël is Dr. Israel Goldstein Youth Village de opstap geweest naar een beter leven voor duizenden tieners van 12 tot 18 jaar. Het dorp, gelegen in Jeruzalem, huisvest momenteel meer dan 300 middelbare scholieren en middelbare scholieren, evenals 200 externe studenten.
Onze studenten zijn multinationaal en komen uit Ethiopië, de voormalige Sovjet-Unie, Turkije, Marokko, Israël en andere landen over de hele wereld. Studenten profiteren van kwalitatief hoogstaand academisch, op waarden gericht, Joods-zionistisch onderwijs, een breed scala aan verrijkingsprogramma’s en 24/7 ondersteuning en begeleiding van het toegewijde personeel van het dorp.
Het brede spectrum aan buitenschoolse activiteiten, waaronder zwemmen, schermen en dansen, klassiek, jazz en modern muziekonderwijs, geeft de studenten een essentieel zelfvertrouwen en de mogelijkheid om hun persoonlijke interesses en talenten te ontwikkelen. De veelgeprezen dans- en theatergroepen treden op op nationaal niveau. Onze getalenteerde muzikanten hebben in internationale competities gespeeld en twee van de synchroonzwemmers van het dorp waren in 2012 olympisch deelnemer.
De Zionist Youth Village School biedt onderdak aan ongeveer 500 studenten uit heel Jeruzalem en omgeving. Binnen het kader van de school zijn er middelbare scholieren die bekend staan om hun hoge academische niveau en om hun moreel-sociale uitmuntendheid. De school heeft zich sterk gemaakt voor de ontwikkeling van leervaardigheden en vaardigheden van de 21e eeuw, evenals voor sociale verantwoordelijkheid en goed burgerschap. Elk jaar ontvangt de school een verscheidenheid aan prijzen voor uitmuntendheid op het gebied van onderwijs en waarden, en haar afgestudeerden worden geïntegreerd in vooraanstaande universiteiten in Israël.
Als onderdeel van de middelbare school krijgen studenten een breed scala aan verrijkingslessen: uitstekende sportlessen, waaronder schermen, zwemmen, artistiek zwemmen en de voetbalacademie van “Hapoel Katamon”; Excellentie in natuurwetenschappen, waaronder natuurkunde, agrotech, gezondheid en computers; En excellentie in de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen, waaronder fotografie, film, Chinees, kunst, internationale betrekkingen en communicatie. De lessen worden gegeven in moderne laboratoria en zijn uitgerust met een verscheidenheid aan geavanceerde technologische hulpmiddelen.
De leerlingen van de school krijgen een tweede vreemde taal, Russisch of Frans, van moedertaalsprekers.
De voorbereiding van middelbare scholieren omvat een reeks lessen die gericht zijn op het aanleren van belangrijke leervaardigheden, zoals presentatie, het schrijven van onderzoekspapers en het vinden van informatiebronnen.
Op de middelbare school van Havat Hanoar Hazioni zijn er verschillende onderwijstrends, waaronder biologie, agrotech, Chinees, kunst, Russisch en digitale informatie. Cyber, Diplomatie, Scheikunde, Lichamelijke Opvoeding, Natuurkunde, Film, Muziek en Computers. De verschillende veelgevraagde onderwijsgebieden bereiden de studenten voor op de wereld van de werkgelegenheid en de instellingen voor hoger onderwijs in Israël en daarbuiten. De hoge slagingspercentages bij de toelatingsexamens elk jaar bewijzen dat professionele en ervaren docenten hun best doen in het belang van onze studenten.
Als onderdeel van de middelbare schoolstudies krijgen de leerlingen van het Jeugddorp veel verrijkingslessen, zoals financiële educatie en oriëntatie in het sociaal-economische systeem, lessen verkeersregels, Engelse Debatclub. Tegelijkertijd krijgen de studenten uitgebreide ondersteuning met individuele uren bij The Education Center, waardoor elke student zijn volledige potentieel kan realiseren.
Elk jaar nemen onze middelbare scholieren deel aan verschillende competities in Israël en de rest van de wereld, onderhouden ze contact met studenten van verschillende scholen over de hele wereld en nemen ze deel aan uitwisselingsprogramma’s.
Het kostschoolleven
Het sociale leven op de kostschool is zeer rijk en zeer divers. De studenten op het internaat krijgen, naast intensieve studies, een verscheidenheid aan informeel onderwijs. Als Joods Jeugddorp werken wij volgens de Joodse kalender.
Elke feestdag wordt door alle inwoners van het dorp op een ervaringsgerichte manier gevierd, waarbij zang- en dansoptredens worden gecombineerd met het bestuderen van de Joodse traditie. Er zijn veel workshops voor de studenten op het internaat, waaronder persoonlijke empowerment, financieel beheer, voorbereiding op de IDF, zakelijk leiderschap, enz. Elke student heeft een persoonlijk tijdmanagementsysteem.
Vrijwilligerswerk:
De meest geprefereerde periode om vrijwilligers te ontvangen is in juli en augustus en tijdens Pesach en Chanoeka feestdagen. Grotere projecten, b.v. kamer- en gebouwrenovaties, schilderwerk, enz. zijn gepland gedurende de tijd dat de meeste kinderen op vakantie zijn.
Vrijwilligers kunnen komen als groep, als individu of als stel.
Voor bepaalde projecten is een minimum van 2 maanden vereist; anderen kunnen variëren van een paar dagen of uren, een week of langer. Het maximum is 3 maanden op een toeristenvisum.
Vrijwilligers die zich engageren om een paar weken of langer te dienen, krijgen kost en inwoning in een van de slaapzalen. Ze kunnen ook genieten van de speciale activiteiten die plaatsvinden in het Jeugddorp (bijv. Shabbat vieringen, vakanties, concerten, etc.) Vrijwilligers voor een korte periode (een paar uur of dagen) moeten zelf onderdak vinden.
Afhankelijk van de vaardigheden van de vrijwilligers hebben het dorpspersoneel en de studenten hulp nodig bij het volgende gebieden:
2. Onderhoud: (klusjesman)
- Schilderen
- Reparaties
- Assisteren bij renovaties of grote reparaties
2. Tuinieren:
- Algemeen onderhoud van het dorpsterrein
- Specifieke projecten
- Bloemstukken voor speciale evenementen
3. Tuincentrum Jeugddorp:
- Algemeen onderhoud
- Frambozen of bramen oogsten
4. Middelbare school:
- Naschoolse huiswerkbegeleiding (Engels)
5. Speciaal muziek* project:
- Voor een vrijwillige muzikant die dat wil, kan er een speciale korte termijn activiteit of workshop worden gecreëerd om met de studenten te werken.
6. Bijzonder kunstproject*:
- Voor een vrijwillige kunstenaar die dat wil, kan er een speciale kortetermijnactiviteit of workshop worden gecreëerd om met de studenten te werken.
7. Speciaal kookproject*:
- Voor een vrijwillige chef-kok die dat wil, kan er een speciale korte termijn activiteit of workshop worden gecreëerd om met de studenten te werken.
8. School voor autistische jongeren: (minimaal 2 maanden)
- Klas- en leerlingvrijwilliger
- Vrijwilliger Dierentherapie
- Hulp bij kunsttherapie
- Hulp bij ergotherapie
9. Keuken:
- Help mee met het schoonmaken van de keuken en de eetkamer ter grootte van een kibboets
- Professionele kok bereid om een speciale avondmaaltijd voor de studenten te koken (1-2 x per week)
10. Medisch:
- Franstalige vrijwilliger die voedingsadviezen en medicijnen geeft aan de Fransen
sprekende studenten - KNO-arts/medisch student om te helpen bij het ooronderzoeksproject dat start in september 2016
(duur: 3 dagen – 1 week) - Oogarts/medisch student voor oogonderzoeken (lopend) van de dorpsstudenten
*De dorpsleiding staat open voor suggesties van vrijwilligers en is altijd op zoek naar manieren om een programma of project te ontwikkelen waar de studenten baat bij hebben.
Het Jeugddorp is op zoek naar enthousiaste en toegewijde individuen die Israël, de Joodse mensen en in het bijzonder het Jeugddorp op een praktische manier willen helpen. De leiding zal proberen werk te vinden dat het beste aansluit bij de talenten, capaciteiten, vaardigheden en voorkeuren van de vrijwilliger.
Een Israëlische werkweek is van zondag tot en met vrijdag. Vrijdag is een halve dag en Shabbat is een vrije dag. Vrijwilligers kunnen de zondag ook vrij hebben als dat gewenst is.
Degenen die geïnteresseerd zijn in vrijwilligerswerk bij het Jeugddorp worden gevraagd een e-mail te sturen naar: dani@hava.org.il